søndag 15. august 2010

Mine 3 skatter

Livets høyeste lykke , av Zinken Hopp

Den vesle varme ungen min gjør rare lyder med tungen sin,
hun lager merkelige ord til glede for sin stolte mor.

Min egen lille deilighet, jeg har slik gunstig leilighet
til gransking av den hvite rand av underkjevens første tann,
en bitteliten snehvit spiss av verdens minste tannebiss...

Du vesle fugleungen min, den lubne, skjønne kroppen din
med de små rare klærne på og foten din med tærne på og hånden din,
og armen din, og farven din og varmen din,
er som et kjempemessig hav din mor kan øse lykke av!

Men uten kamp og uten slag skal jeg gi slipp på deg en dag.
Hvor MIN du er, alikevel skal du bli stor og bli deg selv.
Nå kan jeg bare pleie deg og elske deg og eie deg...
og leke med og ta i deg og være bunnløst glad i deg...

Men når du selv om litt blir stor så vil du si :"Nei, æsj da mor!"
Og selvsagt har du rett i det det finnes ikke vett i det
Og så en dag om 15 år, skal denne bylten uten hår,
som sutter sine egne tær, si, :"Mor så gammeldags du er!"

Og ser du mitt fotografi så vil du le av det og si:
"Tenk dette her er mor og far! Å, gid hvor rare dere var!"
Hvad sorger det vil volde meg i strid for å beholde deg,
hvad kamp det enn vil skape meg så vil jeg SIKKERT tape deg.

Vi snakker sammen uten ord, for selvsagt skjønner jeg, din mor,
allverdens rare skurrelyd... Jeg legger munnen from av fryd mot nakkegropens myke skinn...

Å, SKJØNNE FUGLEUNGEN MIN!















"Barnet"
Å møte et barn i blikket
er mer enn et møte med vår;
det er mer som å dra på
en reise tilbake titusener år
og ikke bare finne
sin egen barndom på ny men
artens famlende barndom
i tidenes morgengry.
















Tenk
alle de ørsmå sekunder
du gir meg,
et pust av tid, lille venn!
Hvert lite minutt
er en hyllest til livet
som aldri vil komme igjen.
Men samle dem vil jeg,
hvert eneste ett
og tre dem som perler på snor!
Slik at jeg kan minnes dem
om igjen
den dagen min lille blir stor!
















Jeg føler meg så vannvittig heldig som har fått dere tre,
Tenk at akkurat jeg fikk være mamman deres!
Uannsett hvor mye motgang, tårer og slit dere finner på deres vei.
Jeg håper dere vet at mamma og pappa alltid vil elske dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar